Friday, January 21, 2011

DALAM KEPAHITAN ADA KEMANISAN

Dunia rumah tangga penuh dengan warna warni kehidupan. Manis, pahit, masam, kelat merupakan perasa alam rumah tangga. Tanpa perasa ini, dunia rumah tangga akan menjadi hambar dan membosankan.

Kadang-kadang suami isteri boleh bergaduh dan bermasam muka hanya kerana sehelai tisu atau gara-gara tangisan anak yang sangat nyaring. Siapa sebenarnya yang membuang tisu merata-rata? Kenapa tak pandai pujuk anak menangis? Kenapa lambat buka pintu? Kenapa aku sahaja yang buat kerja rumah, sedangkan dia relaks membaca surat khabar? Kenapa dan kenapa...

Persoalan dan keluhan ini biasa bermain-main dalam pemikiran sang isteri atau sang suami. Pernah sepasang suami isteri yang telah lama menjalani alam rumah tangga apabila ditanya oleh seorang wartawan tentang kebarangkalian terlintas dalam hati mereka perasaan ingin bercerai, pasangan suami isteri ini dengan segera menafikan pernah wujud perasaan dan keinginan itu sepanjang perkahwinan mereka.

Namun apa yang berlaku selepas sesi temu bual tersebut ialah si isteri telah menarik tangan si wartawan dan memberitahu bahawa beliau bukan nak bercerai tetapi ingin membunuh suaminya.
Begitu juga kajian yang dibuat oleh pengkaji-pengkaji Barat terhadap pasangan yang tidak bahagia dalam perkahwinan mereka. Adakah mereka akan mencapai bahagia selepas bercerai? Jawapan kajian itu adalah tidak.

Beberapa kenyataan ini memberikan kita gambaran yang sebenar tentang perkahwinan. Apabila kita melihat krisis sebagai satu isu dan masalah yang besar, ia akan menjadi masalah dan kita sukar untuk keluar daripada masalah ini. Cuba kita anggap krisis yang dihadapi adalah asam garam kehidupan yang bersifat sementara, memerlukan kesabaran dan toleransi untuk menghadapinya. Hari ini je esok baiklah...

Pepatah Arab ada menyentuh isu ini dengan sungguh halus dan indah...
وترى الشوكة في الورود وتعمى أن ترى فوقها الندى إكليلا......
“Engkau melihat duri-duri yang menghiasi batang-batang mawar. Namun engkau seolah buta untuk melihat di hujung dedaun itu ada embun yang menyejukkan”. Janganlah kita sentiasa melihat keburukan tanpa menyedari kebaikan yang banyak yang ada pada pasangan kita.

Sehubungan dengan itu, Allah swt juga telah mengingatkan kepada orang-orang yang beriman agar berhati-hati dan bersederhana dalam membenci seseorang terutama pasangan kita sendiri. Dalam keburukan dan kelemahan pasangan kita ada terselit kebaikan yang banyak.

19. Wahai orang-orang Yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan Dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa Yang kamu telah berikan kepadaNya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji Yang nyata. dan bergaulah kamu Dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) Dengan cara Yang baik. kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa Yang kamu benci itu kebaikan Yang banyak (untuk kamu).

Sebagai manusia, kadang-kadang kita terlupa untuk menghargai nikmat yang telah Allah swt anugerahkan kepada pasangan yang berumah tangga. Nikmat sakinah, mawadah dan rahmat adalah anugerah yang sangat mahal lagi indah. Janganlah hendaknya kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Sama-samalah kita memeliharanya.

No comments:

Post a Comment