Wednesday, February 2, 2011

SEKUNTUM MAWAR MERAH SEBUAH PUISI

Sekuntum mawar merah dan sebuah puisi akan diabadikan oleh sang kekasih kepada kekasihnya pada hari yang ditunggu-tunggu. 14 Februari pada setiap tahun, menderu-deru anak-anak bangsa kita berbondong-bondong membeli kuntuman mawar merah dan mencalit sepatah kata indah dijambangan bunga untuk sang kekasih.

Sebagai tanda kasih dan ingatan si kekasih, si gadis dengan rela hati menyerahkan dirinya dan maruahnya demi cinta dan kasih sayang yang tak kunjung padam. Hasilnya tujuh bulan atau sembilan bulan kemudian, masyarakat akan digegarkan dengan penemuan bayi di dalam longkang, tong sampah, mangkuk tandas, parit dan di berbagai-bagai tempat hatta di tangga masjid dan pintu hospital.

Itulah hadiah hari kekasih yang didedikasikan kepada seluruh masyarakat Malaysia khususnya bangsa Melayu. Sampai bila kita harus melihat dan mendengar cerita ini semua? Sampai bila kita ingin menyatakan simpati pada bayi-bayi yang tidak berdosa itu? Cukupkah kita sekadar menggelengkan kepala dan menyimpan perasaan geram dan marah di dalam hati sahaja?

Pokoknya... kita belum melakukan apa-apa untuk menghalang dan membenteras gejala ini daripada berlanjutan. Allah swt telah mengutuskan Nabi Muhammad saw untuk mengajak manusia beriman dan mentauhidkan Allah swt, menuruh manusia melakukan kebaikan dan melarang manusia daripada melakukan kejahatan.

Tugas dan tanggungjawab dakwah yang dilaksanakan oleh Rasulullah saw suatu ketika dahulu telah diwariskan kepada umatnya. Kita adalah pewaris nabi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai pendakwah. Ia menjadi kewajipan kepada kita semua untuk membenteras kejahatan dan kemungkaran yang berlaku di sekeliling rumah dan kawasan kita.

Penglibatan kita dalam organisasi masyarakat sedikit sebanyak memberikan kita peluang untuk mengutip pahala sebagai seorang pendakwah. Kerana kerja dakwah tidak boleh dilaksnakan secara individu. Kerja dakwah perlu dilaksanakan secara kelompok dan berkumpulan bagi mendapatkan hasil yang lumayan dan berkesan.

Kepada remaja-remaja yang baru memasang niat untuk merayakan Hari Kekasih pada 14 februari ini, kita nasihat dan bimbing mereka ke arah kebaikan. Kita jelaskan tentang hakikat Valentine Day yang sebenar. Mungkin mereka tidak tahu dan hanya suka-suka. Inilah tanggungjawab kita menceritakan kepada mereka tentang Valentine Day.

Kepada remaja yang dah terlanjur dan sentiasa merayakan Hari Kekasih, golongan ini perlu didekati dengan kasih sayang. Kerjasama dengan pihak jabatan agama dan JAKIM perlu dilaksanakan bagi menyekat aktiviti penyerahan mawar merah dan sebuah puisi berlarutan lagi.

Golongan ini mempunyai beberapa tempat strategik yang menjadi tempat mereka berkumpul sempena Hari Kekasih ini dan kegiatan mereka biasanya dilindungi oleh Taiko Besar yang menjaga kepentingan mereka dalam perniagaan.

SAMA-SAMA KITA BERGERAK
MELAYU SEPAKAT ISLAM BERDAULAT

No comments:

Post a Comment